Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7985
Authors: | Rodrigues, Alice Januário |
metadata.dc.contributor.advisor: | Calheiros, Vicente Cabrera |
Title: | As contribuições das aulas de educação física para o desenvolvimento dos alunos da APAE de Miranorte do Tocantins |
Keywords: | Educação física;Educação inclusiva;Educação especial;Associação de Pais e Amigos Excepcionais - APAE |
Issue Date: | 15-Oct-2025 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
Citation: | RODRIGUES, Alice Januário. As contribuições das aulas de educação física para o desenvolvimento dos alunos da APAE de Miranorte do Tocantins. 2025. 39f. Monografia (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2025. |
metadata.dc.description.resumo: | O objetivo geral teste trabalho é analisar as contribuições das aulas de Educação Física para o desenvolvimento dos alunos da APAE (Associação de Pais e Amigos Excepcionais) de Miranorte do Tocantins. Os objetivos específicos em a) identificar quais os conteúdos são ministrados nas aulas de Educação Física; b) analisar as rotinas metodológicas no ensino dos conteúdos nas aulas; c) identificar a percepção do professor e da gestão da APAE sobre a contribuição das aulas de Educação Física para o desenvolvimento dos usuários. Esta pesquisa utilizou uma abordagem qualitativa. A metodologia englobou a triangulação entre revisão literária existente para o tema, observação e questionário para a entrevista que envolveu a amostra, que foram 2 docentes da instituição, sendo uma pedagoga e um professor de educação física e a gestora da Unidade Apaeana. A análise de dados foi realizada por meio da interpretação dos resultados baseados com a literatura na entrevista. A pesquisa revelou contribuições positivas das aulas de educação física evidenciando que as aulas promovem avanços sociais no comportamento de alunos. Este trabalho reforça o papel fundamental da Educação Física como um recurso essencial para a inclusão no ensino especial. A pesquisa concluiu que a Educação Física é essencial para o desenvolvimento dos alunos da APAE, contribuindo para seu progresso físico, cognitivo e social. As atividades estimulam habilidades motoras e promovem socialização e bem-estar emocional, reforçando seu papel inclusivo. A metodologia utilizada na APAE de Miranorte mostrou que, apesar dos desafios, é viável transformar a experiência educacional dos alunos, proporcionando não apenas aprendizado, mas também o desenvolvimento da autonomia, a socialização e a melhoria da qualidade de vida. |
Abstract: | The general objective of this study is to highlight the contributions of physical education classes to the development of students at APAE in Miranorte, Tocantins. The general objective was to analyze the contribution of physical education classes to inclusive education for people with disabilities at APAE in the city of Miranorte, Tocantins. The specific objectives were to a) identify which content is taught in physical education classes; b) analyze the methodological routines for teaching content in classes; c) identify the perception of teachers and management at APAE about the contribution of physical education classes to the development of users. This research used a qualitative approach. The methodology included triangulation between an existing literature review on the topic, observation, and a questionnaire for the interview involving the sample, which consisted of two teachers from the institution, one a pedagogue and one a physical education teacher, and the manager of the APAE unit. Data analysis was performed by interpreting the results based on the literature. The research revealed positive contributions from physical education classes, showing that the classes promote social advances in student behavior. This work reinforces the fundamental role of Physical Education as an essential resource for inclusion in special education. The research concluded that Physical Education is essential for the development of APAE students, contributing to their physical, cognitive and social progress. The activities stimulate motor skills and promote socialization and emotional well-being, reinforcing its inclusive role. The methodology used at APAE in Miranorte showed that, despite the challenges, it is possible to transform the educational experience of students, providing not only learning, but also the development of autonomy, socialization and improvement of quality of life. |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/7985 |
Appears in Collections: | Educação Física |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Alice Januário Rodrigues - Monografia.pdf | 733.79 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.