Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6501
Authors: Cavalcante, Thainara Ferreira
metadata.dc.contributor.advisor: Demarchi, André
Title: Da luta ao luto: um estudo etnográfico da cosmopraxis comunicacional dos Panhĩ (Apinajé) da aldeia Pyka Méx
Keywords: Cosmopraxis Comunicacional; Apinajé; Corpo-território; Luta; Luto; Memória; Communicational cosmopraxis; Apinajé; body-territory; Struggle; Mournig; Memory
Issue Date: 2-Jun-2023
Citation: CAVALCANTE, Thainara Ferreira . Da luta ao luto: um estudo etnográfico da cosmopraxis comunicacional dos Panhĩ (Apinajé) da aldeia Pyka Méx.2023. 132f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade, Palmas, 2023.
metadata.dc.description.resumo: Esta dissertação é um estudo etnográfico da cosmopraxis comunicacional do povo Apinajé. Povo falante da língua panhĩ Kapẽr, do tronco linguístico Jê, presente na região do Bico do Papagaio no Estado do Tocantins. Partindo do conceito de cosmopraxis comunicacional como experiência outra de comunicação que subverte a lógica e as formas convencionais focadas em processos midiáticos e de midiatização, proponho uma comunicação intermundos, na tentativa de construir caminhos epistemológicos em que o mundo indígena e não indígena possam coabitar em um movimento de escuta e afetação mutua (OLIVEIRA, 2018; 2020). A partir da experiência etnográfica entre os Panhĩ da aldeia Pyka Méx, aponto para a memória como categoria de reivindicação territorial responsável por articular Luta, Terra e Luto, elos indissociáveis na constituição do ser panhĩ. Optei por descrever e analisar cada um dos elos a partir de três acontecimentos: as respostas Apinajé à emergência sanitária da covid-19, a luta pela Terra no processo de demarcação e revisão dos limites territoriais e o luto entre os Apinajé. A cosmopraxis comunicacional dos Panhĩ da aldeia Pyka Méx evidencia a margem como espaço de resistência e evoca as memórias de Luta pela Terra no “tempo dos primeiros” (re)ativando ações de proteção do corpo-território Apinajé com a formação das novas gerações de Guardiões e Guardiãs.
Abstract: This dissertation is an ethnographic study of the communicational cosmopraxis of the Apinajé people. They are speakers of the Panhĩ Kapẽr language, from the Jê linguistic branch, present in the Bico do Papagaio region in the state of Tocantins, Brazil. Starting from the concept of communicational cosmopraxis as an alternative communication experience that subverts conventional logics and forms, focused on media processes and mediatization, I propose an interworld communication in an attempt to build epistemological paths where the indigenous and non-indigenous worlds can coexist in a movement of listening and mutual affectation (OLIVEIRA, 2018;2020). Through the ethnographic experience among the Panhĩ people of Pyka Méx village, I highlight memory as a category of territorial claim responsible for articulating Struggle, Land, and Mourning as inseparable elements in the constitution of being Apinajé. I chose to describe and analyze each of these elements based on three events: the Apinajé responses to the health emergency of COVID-19, the struggle for Land in the demarcation and reparation process of territorial boundaries, and mourning among the Apinajé. The communicational cosmopraxis of the Panhĩ from the Pyka Méx village reveals the margin as a space of resistance and evokes the memories of the struggle for land in the “time of the first ones”, reactivating actions to protect the Apinajé body- territory through the formation of new generations of Guardians.
URI: http://hdl.handle.net/11612/6501
Appears in Collections:Mestrado em Comunicação e Sociedade

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thainara Ferreira Cavalcante - Dissertação.pdf2.93 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.