Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/5052
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVas, Braz Batista-
dc.contributor.authorBarbosa, Augusto Cesar Ferreira-
dc.date.accessioned2023-03-13T22:31:34Z-
dc.date.available2023-03-13T22:31:34Z-
dc.date.issued2023-03-13-
dc.identifier.citationBARBOSA, Augusto Cesar Ferreira. Da cibercultura à escola: tecnologias digitais, PROINFO e Ensino de História. 2016. 102 f. TCC (Graduação) - Curso de História, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/5052-
dc.description.abstractThis study aims to analyze how the new digital information and communication tools are entering in the didactic-pedagogic project of the discipline of History in two schools in the city of Williams Lake, in the State of Tocantins. Consequently, we analyse, briefly, the process of implementation of the programme of the National program of PROINFO educational technology – in the State of Tocantins. The program is geared to the training of public and private school teachers, in addition to providing computer labs and distribution of digital and multimedia equipment in the public schools of Brazil, from which we seek to check the development of the project and its implementation in schools of the State of Tocantins. Finally, we tried to find out, after directed questionnaire analysis and interviews with teachers of the public network, such as moving the dynamics of teaching of the discipline of History in the light of the new relationships made possible by cyberspace to-Internet users-students, and, in this sense, to "update" the teaching of History for these new times and new subjects.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livre.pt_BR
dc.subjectCiberculturapt_BR
dc.subjectEnsino de Históriapt_BR
dc.subjectProinfopt_BR
dc.subjectTecnologia digitaispt_BR
dc.subjectCyberculturept_BR
dc.subjectHistory Teachingpt_BR
dc.subjectProinfopt_BR
dc.subjectDigital Technology.pt_BR
dc.titleDa cibercultura à escola:pt_BR
dc.title.alternativetecnologias digitais, PROINFO e Ensino de história.pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo analisar de que forma as novas ferramentas digitais da informação e comunicação estão se inserindo no projeto de didático-pedagógico da disciplina de História em duas escolas da cidade de Araguaína, no Estado do Tocantins. Por consequência, analisamos, brevemente, o processo de implementação do programa do PROINFO – Programa Nacional de Tecnologia Educacional – no Estado do Tocantins. O programa é voltado para a formação dos professores da rede pública e privada, além do fornecimento de laboratórios de informática e da distribuição de equipamentos digitais e multimídias nas escolas públicas do Brasil, a partir do qual buscamos verificar o desenvolvimento do projeto e a sua execução nas escolas do Estado do Tocantins. Por fim, tentamos averiguar, após análise de questionário direcionado e entrevistas com docentes da rede pública, como se movimenta a dinâmica do ensino da disciplina de História à “luz” das novas relações viabilizadas pelo ciberespaço aos sujeitos-internautas- alunos, e, nesse sentido, como “atualizar” o ensino de História para estes novos tempos e novos sujeitos.pt_BR
dc.publisher.campusAraguaínapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::OUTROSpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.localAraguaínapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AUGUSTO CESAR FERREIRA - TCC - HISTÓRIA.pdf1.93 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.