Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7672
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSOUSA, Karla Carolina Vicente de-
dc.contributor.authorGONÇALVES, Rayssa Tavares-
dc.date.accessioned2025-06-24T13:06:21Z-
dc.date.available2025-06-24T13:06:21Z-
dc.date.issued2023-12-06-
dc.identifier.citationGONÇALVES, Rayssa Tavares. Educação financeira nas escolas: uma questão de cidadania. 55 f. Monografia (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/7672-
dc.description.abstractIn this work, we discuss old and new perspectives for financial education in Brazil, with an emphasis on the state of Tocantins, based on the National Strategy for Financial Education and the National Common Curricular Base. The methodology used is documentary bibliographic study and the theoretical framework is Critical Mathematics Education, based on historical, cultural, social, educational and political analysis. Our research questions are “How has financial education been addressed in schools since the establishment of the National Strategy for Financial Education and also after the inclusion of the subject of financial and fiscal education in the NCCB? What has been done to prepare teachers to teach about a subject that most adults are unable to put into practice? What are the expected results from the inclusion of financial education in basic education in the next years? What are the expected impacts on citizen education? We conclude that the state of Tocantins was one of the pioneers in implementing financial education in school curricula, that schools have taken advantage of the transversality of the subject of financial education and emphasized their presence in events and fairs and that there are numerous actions being carried out by public bodies and private institutions for the dissemination of financial education, through training courses and scientific studies. Furthermore, encouraging financial education has brought positive results to Brazil in research on financial literacy levels and that one of the main expectations with the inclusion of financial education in school curricula is the formation of more responsible and conscious citizens financially and economically.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectEducação financeirapt_BR
dc.subjectLetramento financeiropt_BR
dc.subjectEducação matemática críticapt_BR
dc.subjectBase nacional comum curricularpt_BR
dc.titleEducação financeira nas escolas: uma questão de cidadaniapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, discutimos antigas e novas perspectivas para a educação financeira no Brasil, com ênfase no estado do Tocantins, tendo como bases a Estratégia Nacional de Educação Financeira e a Base Nacional Comum Curricular. A metodologia utilizada é o estudo bibliográfico documental e o quadro teórico é a Educação Matemática Crítica, baseada na análise histórica, cultural, social, educacional e política. Nossas questões de pesquisa são “Como a educação financeira tem sido abordada nas escolas desde a instituíção da Estratégia de Educação Financeira e também após a inserção do assunto de educação financeira e fiscal na BNCC? O que tem sido feito para preparar os professores para lecionar sobre um assunto que grande parte dos adultos não consegue colocar em prática? Quais os resultados esperados diante da inclusão da educação financeira no ensino básico nos próximos anos? Quais os reflexos esperados na formação do cidadão? Concluímos que o estado do Tocantins foi um dos pioneiros na implementação da educação financeira nos currículos escolares, que as escolas têm aproveitado da transversalidade do assunto de educação financeira e enfatizado sua presença em eventos e feiras e que existem inúmeras ações sendo realizadas por órgãos públicos e privados para a difusão da educação financeira, por meio de cursos de aperfeiçoamento e estudos científicos. Além disso, o incentivo a educação financeira vem trazendo resultados positivos para o Brasil em pesquisas sobre os níveis de letramento financeiro e que uma das principais expectativas com a inserção da educação financeira nos currículos escolares é a formaçãopt_BR
dc.publisher.campusArraiaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.localArraiaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Monografia Matemática- Rayssa Tavares Goncalves.pdf8.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.