Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7516
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Lano, Marciel Barcelos | - |
dc.contributor.author | Sales, Jorge Ferraz | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-21T20:15:26Z | - |
dc.date.available | 2025-05-21T20:15:26Z | - |
dc.date.issued | 2024-08-02 | - |
dc.identifier.citation | SALES, Jorge Ferraz. A turma de professores de Educação Física pioneiros de Araguaína/to: vestígios de intencionalidades formativas. 2024. 71f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2024. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/7516 | - |
dc.description.abstract | This dissertation aims to identify and discuss the training perspective of the first training class of physical education teachers in the municipality of Araguaína/TO, which is located in the northern region of Brazil. To do this, we used the method of documentary criticism when analyzing the sources and developing the study through subsequent topics with specific objectives that sought to articulate themselves with the scientific rationality signaled in the general objective. In this way, the dissertation is structured in a general methodology for the two topics developed and a final consideration. Thus, the first topic analyzes the formative aspects and intentions of the curriculum of the first class of the physical education course through the resolutions that guided the constitution of the course and its academic history. The second topic analyzes the formative rationality expressed in the Course Conclusion Papers, using the TCC themselves and the syllabuses of the disciplines that prepared academics for writing monographs as a basis for analysis. The dissertation showed that the course's curriculum demonstrated an expanded training intention for a professional who could work in both school and non-school spaces. It was also evident that despite the intention of this broad training, the training rationality demonstrated gaps in the content specifically intended for the degree area and a weakness in the process of guidance and development of Course Conclusion Works. | pt_BR |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Tocantins | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en_US |
dc.subject | Educação física. Formação de professores. Região Norte do Brasil.Physical Education. Training Class. Northern Region of Brazil | pt_BR |
dc.title | A turma de professores de Educação Física pioneiros de Araguaína/to: vestígios de intencionalidades formativas | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação possui como objetivo mapear e analisar aspectos gerais que contribuíram no processo de formação da primeira turma de professores de educação física no município de Araguaína/TO, que está situado na região norte do Brasil. Para isso, utilizamos o método da crítica documental ao analisarmos as fontes, matriz curricular, ementas, conteúdos de ensino e os trabalhos de conclusão de curso depositados na biblioteca da instituição lócus da pesquisa, para além da legislação nacional pertinente a criação e condução do curso. O primeiro tópico analisa os aspectos e as intencionalidades formativas da grade curricular da primeira turma do curso de educação física através das resoluções que orientaram a constituição do curso e o histórico escolar do mesmo. O segundo tópico analisa a racionalidade formativa expressa nos Trabalhos de Conclusão de Curso tendo como subsídio para as análises os próprios TCC e as ementas das disciplinas que prepararam os acadêmicos para a escrita das monografias. A dissertação evidenciou que a grade curricular do curso demonstrava uma intencionalidade de formação ampliada para um profissional que pudesse atuar tanto nos espaços escolares como nos não escolares. Também ficou evidenciado que apesar da intenção dessa formação ampla, a racionalidade formativa demonstrou lacunas nos conteúdos destinados especificamente à área da licenciatura e uma fragilidade no processo de orientação e desenvolvimento dos Trabalhos de Conclusão de Curso. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE | pt_BR |
dc.publisher.campus | Palmas | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jorge Ferraz Sales - Dissertação.pdf | 668.59 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.