Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7430
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Silva, Aline Ribeiro | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-11T23:50:50Z | - |
dc.date.available | 2025-03-11T23:50:50Z | - |
dc.date.issued | 2025-02-12 | - |
dc.identifier.citation | SILVA, Aline Ribeiro. Racismo estrutural e o acesso de pessoas negras à educação. 65 f. Monografia (Graduação) - Curso de Bacharelado em Direito, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2025. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/7430 | - |
dc.description | Acesso livre | pt_BR |
dc.description.abstract | This research aims to discuss racial inequality in access to education in Brazil, focusing on the role of structural racism. The research combines a quantitative analysis of data from the Continuous National Household Sample Survey (PNAD Contínua) with a literature review on the topic. Initially, a historical context of Brazilian education is carried out, highlighting how constitutions and educational laws have been historically shaped by a context of racial inequality, perpetuating barriers to education for black and brown people. Next, the research investigates the educational public policies implemented in the country, with emphasis on affirmative actions, and analyzes data from PNAD Contínua to identify existing disparities in access to education between white and black people, highlighting the persistence of mechanisms that hinder racial equality in the educational field. In addition, the monograph presents the concept of structural racism and its mechanisms in accordance with the bibliography, and highlights the role of meritocracy in the naturalization of racial inequality. The research results demonstrate that structural racism is a significant obstacle to the access of black and brown people to quality education. The analysis reveals the complexity of racial inequality in the Brazilian educational system, which manifests itself in different dimensions, such as school dropout and academic performance. The results obtained contribute to the debate on the need for more effective actions to overcome racial inequality in access to education. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | Esta monografia tem como objetivo discutir a desigualdade racial no acesso à educação no Brasil, com foco no papel do racismo estrutural. A pesquisa combina a análise quantitativa de dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD Contínua) com a revisão bibliográfica do tema em questão. Inicialmente, é realizada uma contextualização histórica da educação brasileira, evidenciando como constituições e leis educacionais foram historicamente moldadas por um contexto de desigualdade racial, perpetuando barreiras ao acesso à educação para pretos e pardos. Em seguida, a pesquisa investiga as políticas públicas educacionais implementadas no país, com destaque para as ações afirmativas, e analisa os dados da PNAD Contínua a fim de identificar as disparidades existentes no acesso à educação entre brancos e negros evidenciando a persistência de mecanismos que dificultam a igualdade racial no âmbito educacional. Além disso, a monografia apresenta o conceito de racismo estrutural e seus mecanismos de acordo com a bibliografia, e destaca o papel da meritocracia na naturalização da desigualdade racial. Os resultados da pesquisa demonstram que o racismo estrutural é um obstáculo significativo para o acesso de pretos e pardos à educação de qualidade. A análise revela a complexidade da desigualdade racial no sistema educacional brasileiro, que se manifesta em diferentes dimensões, como na evasão escolar e no desempenho acadêmico. Os resultados obtidos contribuem para o debate sobre a necessidade de ações mais efetivas para superar a desigualdade racial no acesso à educação. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Racismo estrutural | pt_BR |
dc.subject | Desigualdade social | pt_BR |
dc.subject | Políticas públicas | pt_BR |
dc.title | Racismo estrutural e o acesso de pessoas negras à educação | pt_BR |
Appears in Collections: | Direito |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC - Monografia Direito - Aline Ribeiro Silva .pdf | 1.87 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.