Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/7386
Authors: | Corsino, Danilo Rodrigues |
metadata.dc.contributor.advisor: | Morais Neto, Odilon Rodrigues de |
Title: | As leis nº 11.645/08 e 411/12 e a temática indígena nas escolas municipais de Tocantínia, estado do Tocantins |
Keywords: | Leis;Educação municipal;Povo Akwẽ-Xerente |
Issue Date: | 10-Feb-2025 |
Publisher: | Universidade Federal do Tocantins |
Citation: | CORSINO, Danilo Rodrigues. As leis nº 11.645/08 e 411/12 e a temática indígena nas escolas municipais de Tocantínia, estado do Tocantins. 2024. 35f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2025. |
metadata.dc.description.resumo: | Este estudo teve como objetivo geral compreender os efeitos da implementação da lei federal n. 11.645/2008 e da lei municipal n. 411/12, para a educação municipal de Tocantínia (TO). A lei municipal n. 411/12, elaborada por dois vereadores Xerente e aprovada pelo poder legislativo da cidade, estabelece a língua Akwẽ como co-oficial no âmbito municipal. A lei federal nº 11.645/08, decreta o ensino obrigatório das histórias e culturas indígenas nas escolas brasileiras, sejam elas públicas ou particulares. Nessa perspectiva, o presente trabalho tem como objetivos específicos compreender o processo de inclusão do ensino da língua materna do povo Akwẽ -Xerente, a contratação de profissionais Xerente no cenário educacional, a formação continuada para os professores. Essas questões foram fundamentadas em autores de referência, documentos fornecidos pela Secretaria Municipal de Educação, legislações municipais e federais, observações de estágio curricular supervisionado, e experiências vividas como residente entre o povo Akwẽ. Com isso, foi observado a inclusão da Língua Akwẽ e a presença de profissionais, tanto indígenas quanto não indígenas, capacitados para ensinar temáticas indígenas no cenário educacional da cidade. |
Abstract: | This study had the general objective of understanding the effects of the implementation of laws, federal n. 11,645/2008 and municipal law no. 411/12, for municipal education in Tocantínia (TO). Municipal law no. 411/12, drawn up by two Xerente councilors and approved by the city's legislative branch, establishes the Akwẽ language as co-official at the municipal level. Federal law no. 11,645/08 decrees the mandatory teaching of indigenous histories and cultures in Brazilian schools, whether public or private. From this perspective, the present work has the specific objectives of understanding the process of including teaching the mother tongue of the Akwẽ-Xerente people, hiring Xerente professionals in the educational scenario, and continuing training for teachers. These questions were based on reference authors, documents provided by the Municipal Department of Education, municipal and federal legislation, observations of supervised curricular internship, and experiences lived as a resident among the Akwẽ people. With this, the inclusion of the Akwẽ language and the presence of professionals, both indigenous and non-indigenous, trained to teach indigenous themes in the city's educational setting, was observed. |
URI: | http://hdl.handle.net/11612/7386 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Danilo Rodrigues Corsino - Monografia.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.