Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/7260
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSOUZA, Lucas Barbosa e-
dc.contributor.authorSILVA, Vilma Dias da-
dc.date.accessioned2024-12-03T15:05:51Z-
dc.date.available2024-12-03T15:05:51Z-
dc.date.issued2024-12-03-
dc.identifier.citationSILVA, Vilma Dias da et al. O Jogo do Clima Como Ferramenta Para o Ensino de Geografia. 2023. 41 f. TCC (Doutorado) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/7260-
dc.description.abstractThe relevance of studying Geography is related to the need to know thegeographic space and prepare the student for a critical reading of the social productionof space and understand the world in which they live. This includes understanding climate and its geographic significance for different places. For teaching Geography, including its objects involving climate, didactic games can represent a valid strategy. Thus, the objective of the article is to build the Climate Game and carry out its initial use, on a test basis, for a 6th year elementary school class, within the scope of the mandatory internship of the Geography Degree Course. The methodology used was a bibliographical survey on the use of didactic games and the teaching of Geography, with an emphasis on content involving the climate. Next, it was proposed to build a board game called “Climate Game”, on an experimental basis. After building the game, with questions and answers, a test was carried out with students from a 6th year class at Escola Estadual Marechal Artur da Costa e Silva, in Porto Nacional, Tocantins, Brazil. It was noticed that the Climate Game, in this initial version, was well accepted by the group (students and teacher) and has potential as a teaching resource, remaining open to adjustments and improvements as it is tested and used in different situations. We hope it helps to awaken students’ interest in climate in its multiple interfaces in the field of school Geography and in their daily lives.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectJogos didáticospt_BR
dc.subjectRecursos didáticospt_BR
dc.subjectClimatologiapt_BR
dc.subjectGeografiapt_BR
dc.subjectDidactic gamespt_BR
dc.subjectDidactic resourcespt_BR
dc.subjectClimatologypt_BR
dc.subjectGeographypt_BR
dc.titleO Jogo do clima como ferramenta para o Ensino de Geografiapt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoA relevância em estudar Geografia está relacionada à necessidade de se conhecer o espaço geográfico e de preparar o aluno para uma leitura crítica da produção social do espaço e para entender o mundo em que vive. Isso inclui a compreensão do clima e do seu significado geográfico para diferentes lugares. Para o ensino de Geografia, incluindo os seus objetos que envolvem o clima, os jogos didáticos podem representar uma estratégia válida. Assim, o objetivo do artigo é construir o Jogo do Clima e realizar o seu emprego inicial, em caráter de teste, para uma turma do 6o ano do ensino fundamental, no âmbito do estágio obrigatório do Curso de Licenciatura em Geografia. A metodologia empregada envolveu um levantamento bibliográfico sobre o uso de jogos didáticos e sobre o ensino de Geografia, com ênfase nos conteúdos que envolvem o clima. Em seguida, foi propostaa construção de um jogo de tabuleiro nomeado “Jogo do Clima”, em caráter experimental. Após a construção do jogo, com perguntas e respostas, foi realizado umteste com alunos de uma turma de 6o ano da Escola Estadual Marechal Artur da Costa e Silva, em Porto Nacional, Tocantins. Percebeu-se que o Jogo do Clima, nessa versão inicial, foi bem aceito pelo grupo (estudantes e professor) e possui potencial como recurso didático, permanecendo aberto a ajustes e aperfeiçoamentos à medidaem que for sendo testado e utilizado em diferentes situações. Esperamos que ajude adespertar o interesse dos estudantes pelo clima em suas múltiplas interfaces no campo da Geografia escolar e do próprio cotidiano.pt_BR
dc.publisher.campusPorto Nacionalpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.localPorto Nacionalpt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Vilma Dias da Silva.pdf761.24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.