Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6982
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDrumond, Viviane-
dc.contributor.authorBrito, Sônia Maria Rodrigues de-
dc.date.accessioned2024-09-16T20:32:16Z-
dc.date.available2024-09-16T20:32:16Z-
dc.date.issued2024-09-16-
dc.identifier.citationBRITO, Sônia Maria Rodrigues de. Considerações político-pedagógicas sobre a educação infantil no município de Miracema do Tocantins. 2007. 41f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/6982-
dc.description.abstractThis work discusses early childhood education policies at national and local levels. Its main objective is to understand how care for children aged 0 to 6 years is constituted in the municipality of Miracema do Tocantins. It starts from a historical analysis of the construction of concepts and practices regarding the care of young children in educational institutions. Care for children aged 0 to 6 in daycare centers and preschools is a child's right guaranteed by legislation. However, early childhood education has been facing many challenges in the quest to guarantee its effectiveness and compliance with current legislation. Issues relating to the quality of physical space, teacher training, pedagogical proposals, financing, among others, still constitute challenges for the area of early childhood education. To achieve the proposed objectives, bibliographical research and field research were carried out, using the interview as an instrument to obtain data. The main authors who theoretically supported the work were: Oliveira (2002), Kramer (1992), Craidy (2004). In addition to documents from the MEC, relating to early childhood education and current legislationpt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livre.pt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectHistória da educação infantilpt_BR
dc.subjectPlano Nacional de Educaçãopt_BR
dc.titleConsiderações político-pedagógicas sobre a educação infantil no município de Miracema do Tocantinspt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoEste trabalho discute as políticas de educação infantil no âmbito nacional e local. Tem como principal objetivo conhecer como se constituí o atendimento às crianças de 0 a 6 anos de idade no município de Miracema do Tocantins. Parte de uma análise histórica da construção de concepções e práticas sobre o atendimento à criança pequena em instituições educativas. O atendimento às crianças de 0 a 6 anos em creches e pré-escolas é um direito da criança garantido pela legislação. No entanto, a educação infantil vem enfrentando muitos desafios na busca da garantia de sua efetivação e cumprimento da legislação vigente. Questões referentes à qualidade do espaço físico, a formação de professores, propostas pedagógicas, financiamento, entre outras, ainda se constituem em desafios para a área da educação infantil. Para atingir os objetivos propostos, realizou-se pesquisa bibliográfica e pesquisa de campo, tendo a entrevista como instrumento para obtenção dos dados. Os principais autores que fundamentaram teoricamente o trabalho foram: Oliveira (2002), Kramer (1992), Craidy (2004). Além de documentos do MEC, referentes à educação infantil e da legislação vigente.pt_BR
dc.publisher.campusMiracemapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localMiracemapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sônia Maria Rodrigues de Brito - Monografia.pdf526.95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.