Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6343
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOLIVEIRA, Sinval de.-
dc.contributor.authorMATOS, Pedro Henrique Rodrigues de.-
dc.date.accessioned2024-01-29T13:54:11Z-
dc.date.available2024-01-29T13:54:11Z-
dc.date.issued2024-01-29-
dc.identifier.citationMATOS, Pedro Henrique Rodrigues de. Educação ambiental e educação matemática:: possíveis indícios de conexões por meio de uma sequência didática.. 2022. 62 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/6343-
dc.description.abstractThis research presents a study in the field of teaching that permeate the areas of Environmental Education and Mathematics Education in order to investigate possible connections that conjecture social intersections that increase for a social humanization. The motivating question that governs this investigation is directed at the following question: How can socio-environmental conflicts be understood with the support of Mathematics Education? In which the objective of: Analyze, through the elaboration of a didactic sequence, the connections of Environmental Education with Mathematics Education.. The methodological path of this research is characterized by bibliographic research, which is structured in foundations in the studies of theoretical bases of teaching, referring to the analysis of theories and methodological theoretical assumptions that guide the teaching of Environmental Education and Mathematics Education. In this bias, the research is formed from two other theoretical chapters, the first addressing signs of confluences between the two areas, and in the third one presents the studies and compressions that lead to the purpose of a Didactic Sequence. The results present the proposal of a didactic sequence on the socio-environmental theme related to the consumption and waste of electricity as one of the articulating evidences of Environmental Education with Mathematics Education.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livre.pt_BR
dc.subjectEducação Ambiental,pt_BR
dc.subjectEducação Matemática,pt_BR
dc.subjectSequência Didática,pt_BR
dc.subjectEnergia elétrica,pt_BR
dc.subjectBNCC,pt_BR
dc.subjectEnvironmental education,pt_BR
dc.subjectMathematics Education,pt_BR
dc.subjectDidactic sequence,pt_BR
dc.subjectElectrical energy.pt_BR
dc.titleEducação ambiental e educação matemática:pt_BR
dc.title.alternativepossíveis indícios de conexões por meio de uma sequência didática.pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa apresenta um estudo no campo de ensino que permeiam as áreas da Educação Ambiental e Educação Matemática com a finalidade de investigar possíveis conexões que conjecturam intersecções sociais que incrementam para uma humanização social. A questão motivadora que rege esta investigação se direcionada na seguinte indagação: Como os conflitos socioambientais podem ser compreendidos com o apoio da Educação Matemática? Na qual se orienta no objetivo de: Analisar, mediante a elaboração de uma sequência didática, as conexões da Educação Ambiental com a Educação Matemática. O percurso metodológico desta investigação é caracterizado pela pesquisa do tipo bibliográfica, que se estrutura em fundamentos nos estudos de bases teóricas do ensino, remetendo-se às análises de teorias e pressupostos teóricos metodológicos que guiam o ensino da Educação Ambiental e da Educação Matemática. Nesse viés, a pesquisa é formada de outros dois capítulos teóricos, sendo o primeiro abordando indícios de confluências entre as duas áreas, e no terceiro apresenta-se os estudos e compressões que encaminham para a propositura de uma Sequência Didática. Como resultados apresenta-se a proposta de uma sequência didática sobre a temática socioambiental referente ao consumo e desperdício de energia elétrica como sendo uma das evidências articuladoras da Educação Ambiental com a Educação Matemática.pt_BR
dc.publisher.campusAraguaínapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.localAraguaínapt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Pedro Henrique Rodrigues Matos.pdf868.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.