Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/6190
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlmeida, Vasni de-
dc.contributor.authorSilva, Antônio Carlos Macena da-
dc.date.accessioned2023-12-14T16:45:57Z-
dc.date.available2023-12-14T16:45:57Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationSILVA, Antônio Carlos Macena da. Brinquedos e brincadeiras na aprendizagem histórica em turma de 4º ano do Ensino Fundamental em Marabá, PA. 2022.140f. Dissertação – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Mestrado profissional em ensino de História, Araguaína, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/6190-
dc.description.abstractThis dissertation addresses the use of toys and kidding as generating theme in historical learning in a 4th year class of the Professor José Flávio Alves de Lima Municipal School of Elementary Education, in the city of Marabá, state of Pará. aiming at to reflect on the teacher's difficulties in teaching history in the first phase of elementary school. As part of the research, we applied a didactic sequence with the theme toys and kidding. The intention was potentialize the past experiences with toys and kidding lived by people older from students' families. The study intends to contribute with reflections that can help the teacher in his work in class with respect to the generative theme as historical learning. The didactic sequence was based on the action research method, which provides everyone involved in the research, including the researcher, with creative, critical and reflexive thinking about their praxis (action-reflection-action). The activities were accompanied by questionnaires, answered by parents and students involved, and used as subsidies for the didactic sequences. With the questionnaires, students compared changes and permanences in toys and kidding, a relevant historical learning for students in this phase of education. The study was directed from theoretical references about historical learning contained in the BNCC (2019), at PCNs (2001), and in authors like Cabrini (1994), Caimi (2019), Cerri (2019), Charlier (2017) Cooper (2004) Freire (2012-2018), PCNs de História (2001) Rüsen (2010-2012) and Schimidt (2009-2011). We also follow authors who relate toys and games with historical learning, such as Carleto (2004; 2018), Oliveira (2018), Pavanelli and Tuma (2018), Ramos (2007) Sandaniel and Barbosa (2018), Silva (2018), Spodeck (1998) and Tuma; Cainelli and Oliveira (2010).pt_BR
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsOpen Accessen_US
dc.subjectBrinquedos e Brincadeiras. Ensino de História. Aprendizagem Histórica. Sequência Didática.pt_BR
dc.titleBrinquedos e brincadeiras na aprendizagem histórica em turma de 4º ano do Ensino Fundamental em Marabá, PApt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação aborda a utilização de brinquedos e brincadeiras como tema gerador à aprendizagem histórica numa turma do 4º ano da Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor José Flávio Alves de Lima, na cidade de Marabá - PA, com o objetivo de refletir sobre as dificuldades do professor em ensinar História na primeira fase do Ensino Fundamental. Como parte da pesquisa, aplicamos uma sequência didática com o tema brinquedos e brincadeiras. A intenção foi potencializar as experiências passadas com brinquedos e brincadeiras vividas por pessoas mais velhas das famílias dos alunos. O estudo pretende contribuir com reflexões que possam auxiliar o docente em seu trabalho em sala, no que diz respeito ao tema gerador como aprendizagem histórica. A sequência didática realizada se deu a partir do método pesquisa-ação, que proporciona a todos os envolvidos na pesquisa, inclusive ao pesquisador, pensar criativa, crítica e reflexivamente sobre suas práxis (ação-reflexão-ação). As atividades foram acompanhadas por questionários, respondidos por pais e alunos envolvidos, e utilizados como subsídios para realização das sequências didáticas. Com os questionários, os alunos compararam as mudanças e permanências nos brinquedos e brincadeiras, um aprendizado histórico relevante para alunos dessa fase do ensino. O estudo foi direcionado a partir de referências teóricas acerca da aprendizagem histórica contidas na BNCC (2019), nos PCNs (2001), e em autores como: Cabrini (1994), Caimi (2019), Cerri (2019), Charlier (2017), Cooper (2004), Freire (2012-2018), PCNs de História (2001), Rüsen (2010-2012) e Schimidt (2009-2011). Trilhamos ainda autores que relacionam brinquedos e brincadeiras com aprendizagem histórica, como Carleto (2004; 2018), Oliveira (2018), Pavanelli e Tuma (2018), Ramos (2007), Sandaniel e Barbosa (2018), Silva (2018), Spodeck (1998) e Tuma; Cainelli e Oliveira (2010).pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História - ProfHistóriapt_BR
dc.publisher.campusAraguaínapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Ensino de História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Antônio Carlos Macena da Silva ProfHistória UFT.pdf1.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.