Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/5902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGracioli, Jeferson Muniz Alves Gracioli-
dc.contributor.authorAguiar, Maria Aparecida Gomes-
dc.date.accessioned2023-09-21T15:36:21Z-
dc.date.available2023-09-21T15:36:21Z-
dc.date.issued2021-08-03-
dc.identifier.citationMaria Aparecida Gomes Aguiar. Educação ambiental: a importância do córrego ribeirão grande em Tocantinópolis/TO para os moradores da comunidade. 46 f. 2021. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal Do Tocantins, Curso De Pedagogia, Campus De Tocantinópolis-TO.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/5902-
dc.description.abstractThe study aims to understand the importance of valuing environmental education in the Ribeirão Grande Pedro Bento community, located in the city of Tocantinópolis/TO, and its surroundings. The interest in the theme arose from the moment we realized the need for environmental awareness in school activities and in the community around Ribeirão Grande. As a resident, I lived a large part of my life in this village, noticing very explicit problems such as deforestation, lack of environmental awareness, lack of fish, among other issues. In this way, it is understood that there are great changes in the environment resulting from deforestation and its consequences, as described, as a resident of Povoado I see these glaring problems around the Córrego Ribeirão Grande. Through this, our concern stems from the following research question “How can environmental education contribute to the environmental impacts caused by deforestation on the banks of the Ribeirão Grande stream?”. In order to seek coherent answers or alternatives to the question, the general objective of the work is to present Environmental Education as an alternative for raising awareness in the village of Ribeirão Grande Pedro Bento. Added to this, the relevance of understanding the factors that end up causing the aggravation of environmental issues in the location in question of work. Such impacts as deforestation, extinction of fauna and flora on the banks of the stream, the destruction of riparian forests, are objects of investigation in this research, which aims to seek an analysis of possible contributions to the study of environmental education for the entire village. The research has as a methodological nature the bibliographical research as well as the addition to the study through an experience report. Regarding bibliographic research, he states that it is carried out from the available record, resulting from previous research, in printed documents, such as books, articles, theses, etc. Consequently, the purpose of this investigation is to raise awareness in order to generate a preservation of the forests on the banks of the Ribeirão Grande streampt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subjectPreservação Ambientalpt_BR
dc.subjectEducação Básicapt_BR
dc.subjectCórrego Ribeirão Grandept_BR
dc.subjectEnvironmental Educationpt_BR
dc.subjectPreservation Environmentalpt_BR
dc.subjectBasic Educationpt_BR
dc.subjectCórrego Ribeirão Grandept_BR
dc.titleEducação ambiental: a importância do córrego ribeirão grande em Tocantinópolis/TO para os moradores da comunidadept_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO estudo tem como propósito compreender a importância da valorização da educação ambiental na comunidade Ribeirão Grande Pedro Bento, localizada no município de Tocantinópolis/TO, e em seu entorno. O interesse pela temática surgiu a partir do momento que percebemos a necessidade de uma conscientização ambiental nas ações escolares e na comunidade em torno do povoado Ribeirão Grande. Como moradora vivenciei grande parte de minha vida neste povoado, percebendo problemas muito explícitos como o desmatamento, falta de consciência ambiental, a falta de peixes, entre outras problemáticas. Desta maneira, entende-se que são grandes as modificações no meio ambiente decorrente do desmatamento e suas consequências assim descritas, como moradora do Povoado vejo esses problemas gritantes em torno do Córrego Ribeirão Grande. Por meio disso, nossa inquietação parte da seguinte questão de pesquisa “Como a Educação ambiental pode contribuir para os impactos ambientais provocados pelo desmatamento nas margens do córrego Ribeirão Grande?”. Para buscar respostas ou alternativas coerentes para a questão, o objetivo geral do trabalho é apresentar a Educação Ambiental como alternativa na conscientização do povoado Ribeirão Grande Pedro Bento. Soma-se a isto, a relevância de compreendemos os fatores que acabam provocando o agravamento das questões ambientais na localidade em questão do trabalho. Tais impactos como o desmatamento, a extinção da fauna e flora nas margens do córrego, a destruição das matas ciliares, são objetos de investigação desta pesquisa que visa buscar uma análise sobre possíveis contribuições do estudo da educação ambiental para todo o povoado. A pesquisa possui como cunho metodológico a pesquisa bibliográfica assim como o acréscimo ao estudo por meio de relato de experiência. Em relação à pesquisa bibliográfica coloca que está se realiza a partir do registro disponível, decorrente de pesquisas anteriores, em documentos impressos, como livros, artigos, teses, etc. Consequentemente, o intuito é por meio desta investigação é conscientizar as pessoas para gerar uma preservação das matas nas margens do córrego Ribeirão Grande.pt_BR
dc.publisher.campusTocantinópolispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localTocantinópolispt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Maria Aparecida - Pedagogia - REVISADO.pdf1.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.