Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/5302
Authors: Medici, Mônica Strege
metadata.dc.contributor.advisor: Rocha, Damião
Title: A questão de gênero na docência: as mulheres-professoras no magistério
Keywords: Gênero na docência; Mulheres-professoras; Feminização do magistério; Gender in teaching; Women-teachers; Feminization of the teaching profession
Issue Date: 11-Jul-2022
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
Citation: MEDICI, Mônica Strege. A questão de gênero na docência: as mulheres-professoras no magistério. 2022. 153f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2022.
metadata.dc.description.resumo: Esta pesquisa está vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFT), na linha de Currículo, Formação de Professores e Saberes Docentes, ao grupo de pesquisa CNPq/UFT Gepce/minorias. Seu objeto de pesquisa é a questão de gênero na docência. E quando se aborda gênero tratamos de mulher e as indagamos sobre a divisão sexual do trabalho, as relações sociais de sexo, a partir do sentido do que é ser mulher e ser homem no cotidiano patriarcal e cisheteronormativo. Partimos da questão norteadora: Qual o impacto das “relações de gênero”, da “divisão sexual do trabalho” e “relações sociais de sexo” sobre as mulheres- professoras no magistério? Seu objetivo geral é compreender como as “relações de gênero” perpassam a mulher na docência na educação básica brasileira. Da Pesquisa bibliográfica com revisão teórica do tema, fomos às produções de pesquisas nos bancos de dados do INEP dos programas de educação da região Norte e Entrevista no formato online de três mulheres- professoras das redes municipais de Cuiabá (MT), Goiânia (GO) e Palmas (TO).É uma Pesquisa implicada de base fenomenológica (MAIA; ROCHA, 2017), na qual oportuniza a pesquisadora se engajar, inserir-se e apresentar por meio de sua implicação compreensões interpretacionistas da realidade social pois, é uma investigação firmada na baseexperiencial. Nessa concepção de pesquisa refletimos a passagem de uma pesquisa participante para uma etnopesquisa implicada (MACEDO, 2012, 33), na qual enfatizamos “o valor do ator/atriz social” na busca de compreensão de “como se constrói a vida do ator/atriz”(MACEDO, 2012, 111) repercutindo vozes e atuações de nós mulheres. Na pesquisa-formaçãofenomenológica apreendemos o necessário enfrentamento da “desigualdade de gênero” em prol da “equidade de gênero”, apesar das mulheres protagonizarem há muito tempo a área da educação. Repensar os sentidos do gênero feminino e (re)criar a categoria “mulher”, o “gênero na docência” são investigaçãos importantes no contexto da feminização do magistério da educação básica. As categorias de pesquisa “divisão sexual do trabalho”, “gênero”, “relações de gênero” e “relações sociais de sexo”, são fundamentais nos estudos e pesquisas sobre a participação feminina e defesa da “igualdade de gênero”, no entanto, na perspectiva dainterseccionalidade, visando o sentido de como essas categorias são manejadas nas opressões cruzadas em relação à mulher- professora
Abstract: This research is linked to the Graduate Program in Education (PPGE/UFT), in the line of Curriculum, Teacher Training and Teaching Knowledge, to the research group CNPq/UFT Gepce/minorities. Her research object is the issue of gender in teaching. And when it comes to gender, we deal with women and ask them about the sexual division of work, the social relations of sex, from the meaning of what it is to be a woman and to be a man in the patriarchal and cisheteronormative daily life. We start from the guiding question: What is the impact of “gender relations”, the “sexual division of labor” and “social sex relations” on women-teachers in the teaching profession? Its general objective is to understand how “gender relations” permeate women in teaching in Brazilian basic education. From the Bibliographic research with theoretical review of the theme, we went to the research productions in the INEP databases of the education programs in the North region and Interview in the online format of three women- teachers from the municipal networks of Cuiabá (MT), Goiânia (GO) and Palmas (TO). It is a phenomenologically-based implicated research (MAIA; ROCHA, 2017), in which it provides the opportunity for the researcher to engage, insert and present, through its implication, interpretationist understandings of social reality, since it is an investigation based on an experiential basis. In this research conception, we reflect the transition from a participatory research to an implied ethnoresearch (MACEDO, 2012, 33), in which we emphasize “the value of the social actor/actress” in the search for understanding “how the actor/actress' life is constructed” (MACEDO, 2012, 33). ” (MACEDO, 2012, 111) echoing the voices and actions of us women. In the phenomenological research-training, we apprehend the necessary confrontation of “gender inequality” in favor of “gender equality”, despite the fact that women have been protagonists for a long time in the area of education. Rethinking the meanings of the female gender and (re)creating the category “woman”, the “gender in teaching” are important investigations in the context of the feminization of teaching in basic education. The research categories “sexual division of labour”, “gender”, “gender relations” and “social sex relations” are fundamental in studies and research on female participation and the defense of “gender equality”, however, from the perspective of intersectionality, aiming at the sense of how these categories are handled in the cross oppressions in relation to the woman-teacher.
URI: http://hdl.handle.net/11612/5302
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mônica Strege Medici - Dissertação.pdf9.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.