Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/5119
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | PEEL, Misleine Andrade Ferreira | - |
dc.contributor.author | ARAÚJO, Regina Dias | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-16T00:46:26Z | - |
dc.date.available | 2023-03-16T00:46:26Z | - |
dc.date.issued | 2023-03-15 | - |
dc.identifier.citation | ARAÚJO, Regina Dias. O USO DE MATERIAIS CONCRETOS NO ENSINO DA GEOMETRIA. 2016. 37 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/5119 | - |
dc.description.abstract | The present work focused on the study of platonic polyhedra, with emphasis on the use of concrete materials for the teaching of Geometry. The intention was to answer the following questions about this topic: How do concrete materials contribute to students' learning in Geometry teaching? To what extent can this Pedagogical tool? What are the strengths and weaknesses of the approach used? The theoretical basis was based on authors who relate the history of Mathematics Geometry, Platonic polyhedrons and concrete materials. To carry out the analysis, this research made necessary the elaboration and development of a workshop entitled "Geometric Solids: Platonic Polyhedra", in which the target audience was composed of students from the ninth grade of Elementary School, from the CAIC School - Jorge Humberto de Camargo, for through theoretical and practical lessons, with the aim of providing students with differentiated classes in order to minimize their difficulties in relation to the content addressed. As a result understand that the use of concrete materials stimulates learning and students are motivated to study mathematics. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Tocantins | pt_BR |
dc.rights | Acesso livre. | pt_BR |
dc.subject | Ensino Fundamental, | pt_BR |
dc.subject | Geometria, | pt_BR |
dc.subject | Materiais concretos, | pt_BR |
dc.subject | Poliedros platônicos, | pt_BR |
dc.subject | Elementary School, | pt_BR |
dc.subject | Geometry, | pt_BR |
dc.subject | Concrete materials, | pt_BR |
dc.subject | Platonic polyhedrons. | pt_BR |
dc.title | O uso de materiais concretos no ensino da geometria. | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho teve como foco o estudo dos poliedros platônicos, com ênfase no uso de materiais concretos para o ensino da Geometria. A intenção foi de responder as seguintes problemáticas acerca deste tema: Como os materiais concretos contribuem para a aprendizagem dos alunos no ensino da Geometria? Até que ponto pode-se usar esta ferramenta pedagógica? Quais os pontos positivos e negativos da abordagem utilizada? A fundamentação teórica se baseou em autores que relatam a história da Matemática, da Geometria, dos poliedros platônicos e de materiais concretos. Para a realização da análise, desta pesquisa fez-se necessário a elaboração e o desenvolvimento de uma oficina intitulada ―Sólidos Geométricos: poliedros platônicos‖, na qual o público alvo foi composto por alunos do nono ano do Ensino Fundamental, da Escola CAIC- Jorge Humberto de Camargo, por meio de lições teóricas e práticas, com o objetivo de proporcionar aos alunos aulas diferenciadas, no intuito de minimizar as suas dificuldades em relação ao conteúdo abordado. Como resultado, compreendemos que o uso de materiais concretos estimula a aprendizagem e os alunos ficam motivados em estudar Matemática. | pt_BR |
dc.publisher.campus | Araguaína | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA | pt_BR |
dc.publisher.curso | CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA | pt_BR |
dc.publisher.local | Araguaína | pt_BR |
dc.publisher.level | Graduação | pt_BR |
Appears in Collections: | Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
REGINA DIAS ARAÚJO - TCC - MATEMÁTICA.pdf | 829.25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.