Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4809
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKhidir, Kaled Sulaiman-
dc.contributor.authorRibeiro, Alice dos Santos-
dc.date.accessioned2023-02-10T22:05:39Z-
dc.date.available2023-02-10T22:05:39Z-
dc.date.issued2022-06-15-
dc.identifier.citationRibeiro, Alice dos Santos. O ensino de Matemática no contexto da Educação Escolar Quilombola: Um olhar sobre as práticas socioculturais. 94 f. Monografia de Graduação - Curso de Licenciatura em Matemática. Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/4809-
dc.description.abstractThis monograph presents the results of an exploratory qualitative research that followed the procedures of documental and bibliographic research. The objective of this study was to analyze how the teaching of Mathematics is worked in a quilombola school, in which it allows to verify if, and how, the sociocultural practices of the community are addressed (or not) in the teaching-learning process. To support the delimitation of the proposed objective, we bring two central questions: are the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education (Resolution no 08/2012/CNE/CEB) followed by the school/municipal network in the provision of school education for this community? If and how are sociocultural practices worked (or not) in the classroom for teaching Mathematics? Data collection was carried out through a document analysis and a semi-structured interview. The documents taken for this research were the study scripts of a quilombola school worked in remote teaching in the year 2021. The interview was carried out with the regent teacher who developed these scripts. The analyzes carried out indicate that the sociocultural practices of the quilombola community are partially addressed in the teaching of Mathematics. It is concluded that it is necessary to advance in guaranteeing the valorization of the sociocultural practices of these communities in the teaching-learning processes. With this research we hope to create a new look at the teaching of Mathematics, contributing so that sociocultural practices can be experienced and covered within the school context in quilombola communities.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectEnsino de Matemáticapt_BR
dc.subjectEducação Escolar Quilombolapt_BR
dc.subjectPráticas socioculturaispt_BR
dc.subjectPráticas socioculturaispt_BR
dc.subjectQuilombo Lagoa da Pedrapt_BR
dc.subjectEnsino remotopt_BR
dc.titleO ensino de matemática no contexto da educação escolar quilombola: um olhar sobre as práticas socioculturaispt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoA presente monografia apresenta o resultado de uma pesquisa de natureza qualitativa exploratória que seguiu os procedimentos da pesquisa documental e bibliográfica. Esta teve como objetivo analisar de que forma o ensino de Matemática é trabalhado em uma escola quilombola, na qual permita verificar se, e como, as práticas socioculturais da comunidade são abordadas (ou não) no processo ensino-aprendizagem. Para subsidiar a delimitação do objetivo proposto, trazemos duas questões centrais: as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola (Resolução no 08/2012/CNE/CEB) são seguidas pela escola/rede municipal na oferta da educação escolar para esta comunidade? Se, e como as práticas socioculturais são trabalhadas (ou não) em sala de aula para o ensino de Matemática? A coleta de dados foi realizada por meio de uma análise documental e uma entrevista semiestruturada. Os documentos tomados para esta pesquisa foram os roteiros de estudo de uma escola quilombola trabalhados no ensino remoto no período ano de 2021. A entrevista foi realizada com a professora regente que desenvolveu os referidos roteiros. As análises realizadas apontam que as práticas socioculturais da comunidade quilombola são parcialmente abordadas no ensino de Matemática. Conclui-se que é preciso avançar na garantia da valorização das práticas socioculturais destas comunidades nos processos de ensino aprendizagem. Com esta pesquisa esperamos criar um novo olhar voltado para o ensino de Matemática contribuindo para que as práticas socioculturais possam ser vivenciadas e abrangidas dentro do contexto escolar nas comunidades quilombolas.pt_BR
dc.publisher.campusArraiaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICApt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.localArraiaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Monografia Matemática - Alice dos Santos Ribeiro.pdf14.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.