Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4471
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Fabíola Andrade-
dc.contributor.authorSantos, Maria Aparecida Silva-
dc.date.accessioned2022-12-21T10:43:34Z-
dc.date.available2022-12-21T10:43:34Z-
dc.date.issued2022-07-04-
dc.identifier.citationMaria Aparecida Silva Santos. O perfil do aluno da educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Porto Franco-MA. 2022. 48 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia, Campus de Tocantinópolis-TO.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/4471-
dc.description.abstractThe present work proposes to carry out an investigation on the profile of the EJA student in Porto Franco, a municipality located in the state of Maranhão. Our study focus is EJA - Education of Youth and Adults, from where we start to understand who are the subjects who seek this type of education, in order to find out what reasons led them to return to school. Thus, our starting point was to understand the history of these subjects, in order to reflect on the difficulties they encountered in the EJA and understand who they are and what factors led them to opt for this type of education. For the purpose of carrying out this study, the methodology used is based on a bibliographic research that served as a theoretical subsidy and a field research directed through a script of questions carried out in the schools Unidade Integrada Professora Ercilia Bento and Unidade Integrada João Walcacer. The analysis of the records obtained was carried out in a qualitative way, based on authors such as Germano (1997), Haddad and Di Pierro (2000), Oliveira (1999), Paulo Freire (1987; 1981; 1980; 1990; 1999) Arroyo (2009) ; 2017; 2019) and others, which were essential to help us understand our object. Thus, it was found that the subjects of EJA have peculiar characteristics, they are workers, unemployed, housewives, young people, adults and elderly people who seek in school, an opportunity to improve their lives, as they see in the conclusion of their studies the only opportunity to outline other itineraries.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectSujeitospt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectYouth and Adult Educationpt_BR
dc.subjectsubjectspt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.titleO perfil do aluno da educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Porto Franco - MApt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho propõe fazer uma investigação sobre o perfil do aluno da EJA em Porto Franco, município localizado no estado do Maranhão. Nosso foco de estudo é a EJA – Educação de Jovens e Adultos, de onde partimos para compreender quem são os sujeitos que procuram esta modalidade de ensino, afim de descobrir quais motivos os levaram a retornar para a escola. Destarte, nosso ponto de partida foi entender a história desses sujeitos, a fim de refletir sobre as dificuldades que encontraram na EJA e entender quem são e quais os fatores que os levaram a optar por essa modalidade de ensino. Para fins de realização deste estudo, a metodologia utilizada pautou-se numa pesquisa bibliográfica que serviu de subsídio teórico e uma pesquisa de campo direcionada através de um roteiro de questões realizada nas escolas Unidade Integrada Professora Ercilia Bento e na Unidade Integrada João Walcacer. A análise dos registros obtidos se deu de uma maneira qualitativa, apoiando em autores como Germano (1997), Haddad e Di Pierro (2000), Oliveira (1999), Paulo Freire (1987; 1981; 1980; 1990; 1999) Arroyo (2009; 2017; 2019) e outros, que foram essenciais para nos auxiliar na compreensão do nosso objeto. Assim constatou-se que os sujeitos da EJA possuem características peculiares, são trabalhadores, desempregados, donas de casa, jovens, adultos e idosos que procuram na escola, uma oportunidade para melhorar de vida, pois veem na conclusão dos estudos a única oportunidade para traçar outros itinerários.pt_BR
dc.publisher.campusTocantinópolispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localTocantinópolispt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Maria Aparecida Silva Santos.pdf517.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.