Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/4458
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCosta, Aline Fagner de Carvalho e-
dc.contributor.authorCruz, Ynaiá Aires França Santa-
dc.date.accessioned2022-12-12T23:30:17Z-
dc.date.available2022-12-12T23:30:17Z-
dc.date.issued2022-08-30-
dc.identifier.citationCRUZ, Ynaiá Aires França Santa. Atuação do pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de campos belos - GO. 2022. 45 f. Monografia (graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/4458-
dc.description.abstractPedagogy is sometimes associated with the environment, but little is explored and discussed about the performance of professional pedagogues in other environments. The present work aims to investigate the different fields of activity of Pedagogy in non-school spaces, that is, beyond the performance in the classroom. The specific objectives are: to identify the role that professional pedagogues develop in non-school spaces, research the importance of Pedagogues working in non-school institutions and describe the main challenges faced in these spaces. To carry out this study, bibliographic research was used, with data collected from secondary sources (books, magazines, periodicals and websites) among others. Authors such as Brandão (2007), Cagliari (2009), Freire (2011), Libâneo (2001), Oliveira (2012), Santos (2015), Saviani (1985), Kochhann (2021) among others were part of the foundation of this work. The research also included the field study, data were collected through semi-structured interviews on the aforementioned theme. Therefore, this study brings results from research by theorists who have dedicated themselves to discussing the subject, from their experiences, provides information and reflections about the role of the pedagogue in these spaces, providing knowledge in the performance in this area, promoting good relationships with all professionals who are inserted in this same environment, as well as other sectors, thus contributing to the important work that is intended for people who are users of CRAS programs. Through field research, it was observed the work that the pedagogue performs in other environments that go beyond the school wall. This work is organized in different time, form and spaces, but it is just as important as that developed at school.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso livrept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectAtuaçãopt_BR
dc.subjectEspaços não escolarespt_BR
dc.titleAtuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GOpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoA Pedagogia é por vezes associada ao ambiente, mas pouco é explorada e discutida sobre a atuação dos profissionais pedagogos em outros ambientes. O presente trabalho tem como objetivo investigar os diferentes campos de atuação da Pedagogia em espaços não escolares, ou seja, além da atuação em sala de aula. Os objetivos específicos são: identificar a função que os profissionais pedagogos desenvolvem em espaços não escolares, pesquisar a importância dos pedagogos trabalharem em instituições não escolares e descrever os principais desafios enfrentados nesses espaços. Para a efetivação deste estudo utilizou-se a pesquisa bibliográfica, com dados coletados em fontes secundárias (livros, revistas, periódicos e sites) entre outros. Fizeram parte da fundamentação deste trabalho autores como: Brandão (2007), Cagliari (2009), Freire (2011), Libâneo (2001), Oliveira (2012), Santos (2015), Saviani (1985), Kochhann (2021) entre outros. A pesquisa contou ainda com o estudo de campo, os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas sobre a referida temática. Portanto, este estudo traz resultados de pesquisas de teóricos que se dedicaram a discorrer sobre o tema e suas experiências, proporciona informações e reflexões acerca do papel do pedagogo nesses espaços, proporcionando conhecimento na atuação nessa área, promovendo boas relações com todos os profissionais que estão inseridos nesse mesmo ambiente, bem como outros setores, contribuindo assim ao importante trabalho que é destinado às pessoas que são usuários dos programas do CRAS. Através da pesquisa de campo, observou-se o trabalho que o pedagogo realiza em outros ambientes que ultrapassam o muro da escola. Esse trabalho é organizado em tempo, forma e espaços diferentes, porém é tão importante quanto ao desenvolvido na escola.pt_BR
dc.publisher.campusArraiaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localArraiaspt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CRUZ, Ynaiá - Pedagogia não escolar no CRAS Campos Belos - final (1).pdf453.51 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.