Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/3741
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRiscarolli, Elizeu-
dc.contributor.authorCirqueira, Karlene Borges-
dc.date.accessioned2022-04-12T13:12:11Z-
dc.date.available2022-04-12T13:12:11Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationCirqueira, Karlene Borges. Construindo a sexualidade a partir da relação escolar. 2007. 63 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia, Campus de Tocantinópolis-TO.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11612/3741-
dc.description.abstractThis text monographic is an analysis attempt to understand as young and adolescents build and they live his/her sexuality and of the reflexes of that in the pedagogic process, since the school has if configured as space of official learning. Being characterized in a work gone back to a theme of extreme relevance, it seeks to capture points and significant aspects on the youths' reality and adolescents in the Beak of the Parrot, moderating the data collected with the pedagogic relationship, when one of the concerns here consisted says respect to the separation between sexuality and school. Like this, we invited the actors to reflect her/it on informing, addressing his/her practice for supplying the student's basic expectations. Considering the sexuality as a human characteristic, this should be understood as a practice that requests special attention not only of the organs promoters of the public health, but, above all of the school once this is the space of the learning, without denying, of course, the part that competes to the family. The theme is important, because it raises reflections with respect to the ploblemáticas enfrentamento as the prevention of Diseases Sexually Transmissíveis/Aids, precocious pregnancy, I miscarry and too much similar themes. In this sense, it is necessary that the sexuality is seen, understood and thought as a "normal" theme, in spite of the countless pelêmicas that it generates to who it is disposed to treat him, especially in the school scenery. It is necessary to build projects us which the point reaches the understanding ripens that to talk about sex it is one of the most fundamental dimensions of the human existence, once the triad of the desire, of the pleasure and of the affectivity they should be understood as deeper dimensions than of the relationship, it is imperious that the sexuality abdicates the position of the refusal in the universe of the school actions, that it will only be made active by the assumption, on the part of the school, of his/her desirable role before the sexuality in face to the need to develop pedagogic projects that you/they correspond to relative subjects to the cares that involve the theme and their actors.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Tocantinspt_BR
dc.rightsAcesso Livrept_BR
dc.subjectSexualidadept_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectEducação e Famíliapt_BR
dc.subjectSexualitypt_BR
dc.subjectYoungpt_BR
dc.subjectAdolescentspt_BR
dc.subjectEducation and Familypt_BR
dc.titleConstruindo a sexualidade a partir da relação escolarpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.description.resumoEste texto monográfico é uma tentativa de análise para compreender como jovens e adolescentes constroem e vivenciam sua sexualidade e dos reflexos disso no processo pedagógico, já que a escola tem se configurado como espaço de aprendizado oficial. Caracterizando-se em um trabalho voltado para um tema de extrema relevância, visa captar pontos e aspectos significativos sobre a realidade de jovens e adolescentes no Bico do Papagaio, reportando os dados coletados com a relação pedagógica propriamente dita, quando uma das preocupações aqui constadas diz respeito à separação entre sexualidade e escola. Assim, convidamos os atores a refletirem sobre informar, direcionando a sua prática para o suprir as expectativas básicas do educando. Considerando a sexualidade como uma característica humana, esta deve ser entendida como uma prática que requer especial atenção não somente dos órgãos promotores da saúde pública, mas, sobretudo da escola uma vez que este é o espaço da aprendizagem, sem negar, é claro, a parte que compete à família. O tema é importante, pois suscita reflexões no que tange ao enfrentamento de problemáticas como a prevenção de Doenças Sexualmente Transmissíveis/Aids, gravidez precoce, aborto e demais temas afins. Neste sentido, é preciso que a sexualidade seja vista, compreendida e pensada como um tema “normal”, apesar das inúmeras polêmicas que gera a quem se dispõe a tratá-lo, especialmente no cenário escolar. É preciso construir projetos nos quais o ponto alcance a compreensão madura de que falar sobre sexo é uma das dimensões mais fundamentais da existência humana, uma vez que a tríade do desejo, do prazer e da afetividade devem ser compreendidas como dimensões mais profundas que do relacionamento, é imperioso que a sexualidade abdique o posto da recusa no universo das ações escolares, que só se fará ativa mediante a assunção, por parte da escola, do seu papel desejável perante a sexualidade em face à necessidade de desenvolver projetos pedagógicos que correspondam a questões relativas aos cuidados que envolvem o tema e seus atores.pt_BR
dc.publisher.campusTocantinópolispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::SOCIOLOGIA DA EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.cursoCURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIApt_BR
dc.publisher.localTocantinópolispt_BR
dc.publisher.levelGraduaçãopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Karlene.pdf861.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.