Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/3731
Authors: Ramos, Jailson Sousa Ramos.
metadata.dc.contributor.advisor: Pisani, Mariane da Silva
Title: “Ser feirante” na feira livre de Porto Franco, Maranhão
Keywords: Porto Franco;Feira Livre;Feirantes;Fregueses;Porto Franco;Street Market;Market vendors;Fregueses
Issue Date: 8-Nov-2021
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: Ramos, Jaílson Sousa Ramos. “Ser feirante” na feira livre de Porto Franco, Maranhão. 2021. 45 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Ciências Sociais, Campus de Tocantinópolis-TO.
metadata.dc.description.resumo: Este Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) é fruto da pesquisa etnográfica desenvolvida na Feira Livre da Cidade de Porto Franco, interior do estado do Maranhão. Nosso objetivo principal é compreender como se estruturam as trajetórias e técnicas de venda dos(as) feirantes da Feira Livre em questão. Desta forma, as perguntas que orientam este trabalho são: quais são as trajetórias dos feirantes da feira livre de Porto Franco, estado do Maranhão, e como os mesmos produzem e elaboram técnicas de venda para conquistar a atenção dos fregueses? O trabalho está estruturado da seguinte maneira: a) Introdução, onde apresento aproximação com o tema; b) Capítulo I, realizo uma revisão teórica sobre produções das Ciências Sociais que versem sobre feiras livre/de rua e discussão metodológica sobre condução do trabalho de pesquisa; c) Capítulo II, onde faço a apresentação da cidade de Porto Franco e da Feira Livre, a apresentação dos(as) feirantes que foram entrevistados(as); d) Capítulo III, discuto os dados etnográficos de pesquisa à luz das teorias e, por fim; f) as Considerações Finais.
Abstract: This Monography is the result of an ethnographic research developed in the Feira Livre (Free Fair) of the city of Porto Franco, in the countryside of the state of Maranhão. Our main objective is to understand the personal trajectories and some of the sales techniques of the market vendors of the Feira Livre (Free Fair). In this way, the question that guides this article is: what are the trajectories of the market vendors of the Porto Franco Free Fair, Maranhão State, and how do they produce and elaborate sales techniques to get the customers' attention? The Monography is structured as follows: a) Introduction, where I present an approach to the theme; b) Chapter I, where I perform a theoretical review on productions of the Social Sciences that deal with street/free markets and methodological discussion on the conduct of the research work; c) Chapter II, where I present the city of Porto Franco and the Feira Livre (Free Fair), where I also present the market vendors who were interviewed; d) Chapter III, where I discuss the ethnographic research data in the light of the theories and, finally; f) the Final Considerations.
URI: http://hdl.handle.net/11612/3731
Appears in Collections:Ciências Sociais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
[TCC] _SER FEIRANTE_ NA FEIRA LIVRE DE PORTO FRANCO-MA - Jailson Sousa Ramos (2).pdf2.29 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.