Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11612/3376
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Costa, Dailson evangelista | - |
dc.contributor.author | Silva, Tatielly Evangelista da | - |
dc.date.accessioned | 2021-11-24T17:17:30Z | - |
dc.date.available | 2021-11-24T17:17:30Z | - |
dc.date.issued | 2021-06-09 | - |
dc.identifier.citation | SILVA, Tatielly Evangelista da. Um ensaio teórico sobre os conhecimentos profissionais do professor de matemática em um processo de formação inicial. 2021. 51 f. Monografia de Graduação - Curso de Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11612/3376 | - |
dc.description.abstract | This research deals with the theme that involves the professional knowledge of the mathematics teacher in the initial training process. The general objective of this research is: to understand the types of professional knowledge of the mathematics teacher proposed by Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) and Carrillo et al. (2013, 2018). The specific objectives are: (1) Identify the types of professional knowledge of the mathematics teacher proposed by Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) and Carrillo et al. (2013, 2018); (2) Understanding the types of professional knowledge of the mathematics teacher proposed by Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) and Carrillo et al. (2013, 2018); and (3) Analyze the types of professional knowledge of the mathematics teacher proposed by Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) and Carrillo et al. (2013, 2018). The justification is given by the need to think about the initial formation of the mathematics teacher based on the professional knowledge for the mathematics teacher proposed by the literature. The methodological referrals were organized according to the assumptions of qualitative research. In the scope of the qualitative approach, we can say that this work has a theoretical approach called “Teacher's Thought” and a methodological approach like “Theoretical Modeling Research” (BARBOSA, 2018). The analyzes were carried out based on the relationships between the three theories mentioned above, articulating them with some aspects related to the Licentiate Degree in Mathematics. The results point to the need to discuss the initial training of the Mathematics teacher based on professional knowledge of this and for this professional. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Tocantins | pt_BR |
dc.rights | Acesso livre | pt_BR |
dc.subject | Formação | pt_BR |
dc.subject | Professor de Matemática | pt_BR |
dc.subject | Conhecimentos Profissionais | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Licenciatura | pt_BR |
dc.title | Um ensaio teórico sobre os conhecimentos profissionais do professor de matemática em um processo de formação inicial | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa trata do tema que envolve os conhecimentos profissionais do professor de matemática em processo de formação inicial.O objetivo geral desta pesquisa é: compreender os tipos de conhecimentos profissionais do professor de matemática propostos por Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) e Carrillo et al. (2013, 2018). Os objetivos específicos são: (1) Identificar os tipos de conhecimentos profissionais do professor de matemática propostos por Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) e Carrillo et al. (2013, 2018); (2) Entender quais os tipos de conhecimentos profissionais do professor de matemática propostos por Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) e Carrillo et al. (2013, 2018); e (3) Analisar os tipos de conhecimentos profissionais do professor de matemática propostos por Shulman (1986, 1987), Ball, Thames, Phelps (2008) e Carrillo et al. (2013, 2018). A justificativa se dá pela necessidade de pensar a formação inicial do professor de matemática com base nos conhecimentos profissionais para o professor de matemática propostos pela literatura. Os encaminhamentos metodológicos foram organizados segundo os pressupostos da investigação qualitativa. No âmbito da abordagem qualitativa, podemos dizer que este trabalho possui uma abordagem teórica intitulada “Pensamento do Professor” e uma abordagem metodológica do tipo “Pesquisa de modelagem teórica” (BARBOSA, 2018). As análises foram realizadas com base nas relações entre as três teorias supracitadas, articulando- as com alguns aspectos voltadas para a Licenciatura em Matemática. Os resultados apontam para a necessidade de se discutir a formação inicial do professor de Matemática com base em conhecimentos profissionais próprios deste e para este profissional. | pt_BR |
dc.publisher.campus | Arraias | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | pt_BR |
dc.publisher.curso | CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA | pt_BR |
dc.publisher.local | Arraias | pt_BR |
dc.publisher.level | Graduação | pt_BR |
Appears in Collections: | Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC - Monografia Matemática - Tatielly Evangelista da Silva.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.