Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11612/1572
Authors: Cardoso, Ana Karoliny Alecrim
metadata.dc.contributor.advisor: Almeida, Mirian Cristina dos Santos
Title: Qualidade de vida e satisfação no trabalho de agentes comunitários de saúde
Keywords: Community Health Agent.;Quality of Life at Work.;Job Satisfaction.;Agente Comunitário de Saúde.;Qualidade de Vida no Trabalho.;Satisfação no Trabalho.
Issue Date: 28-Jan-2020
Publisher: Universidade Federal do Tocantins
Citation: CARDOSO, Ana Karoliny Alecrim. Qualidade de vida e satisfação no trabalho de agentes comunitários de saúde. 37 f. Monografia (Graduação) - Enfermagem, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2019.
metadata.dc.description.resumo: Introdução: Agente Comunitário de Saúde (ACS), é o principal agente social da Estratégia de Saúde da Família constituindo o elo entre o serviço e a comunidade, sendo imprescindível nesse cenário. Assim, faz-se necessário avaliar a Qualidade de Vida no Trabalho (QVT) e a Satisfação no Trabalho (ST), visto que possuem relação com a produtividade e alcance dos objetivos organizacionais. Objetivo: avaliar a QVT e a ST dos ACS da região sul de Palmas-TO. Metodos e Materiais: Estudo descritivo, exploratório, quantitativo realizado com 27 ACS dos Centros de Saúde da Comunidade da região sul de Palmas- TO. Utilizou-se o Quality of Working Life Questionnaire - QWLQ-bref e o Questionário de Satisfação no Trabalho S20/S23. Resultados: O escore total médio para QVT foi 3,49, variando de 1,90 a 4,55 e o escore total médio para ST foi 3,40, variando de 1,80 a 5,00. Conclusão: Verificou-se índices elevados de QVT e de ST. Os escores dos domínios da QVT apresentaram correlação positiva moderada ou forte com os fatores da ST, demonstrando na amostra estudada, quanto maior a qualidade de vida no trabalho, maior a satisfação no trabalho.
Abstract: Introduction: Community Health Agent (CHA), is the main social agent of the Family Health Strategy, constituting the link between the service and the community, being essential in this scenario. Thus, it is necessary to evaluate the Quality of Life at Work (QWL) and Work Satisfaction (ST), since they are related to productivity and the achievement of organizational objectives. Objective: to evaluate the QWL and ST of the ACS of southern Palmas-TO. Methods and materials: Descriptive, exploratory, quantitative study conducted with 27 CHAs from Community Health Centers in the southern region of Palmas-TO. The Quality of Working Life Questionnaire (QWLQ-bref) and the Job Satisfaction Questionnaire S20 / S23 were used. Results: The average total score for QWL was 3.49, ranging from 1.90 to 4.55 and the average total score for TS was 3.40, ranging from 1.80 to 5.00. Conclusion: High rates of QWL and ST were found. QoL domain scores showed a moderate or strong positive correlation with TS factors, demonstrating in the sample studied, the higher the quality of life at work, the greater the job satisfaction.
URI: http://hdl.handle.net/11612/1572
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